A parfümpiac jelene és jövője 1. rész

A parfümpiac jelene és jövője 1. rész

A ROSAE cég egy évvel ezelőtt a parfümpiac jelenlegi helyzetével, illetve jövőjének várható alakulásával kapcsolatban végzett figyelemreméltó kutatást. Az alábbiakban ennek a felmérésnek az eredményeit foglaljuk össze a Les Nouvelles Esthétiques francia kiadásában megjelent tanulmány alapján.

A VIZSGÁLATI MÓDSZER

A vizsgálat a francia parfümpiac 44 neves szereplőjét (márkaképviselőket, parfümőröket, disztribútorokat, parfümipari szakemberek képzésével foglalkozó intézetek tanárait, szakújságírókat és szaktanácsadókat) kereste meg személyes, négyszemközti beszélgetések keretében, és kért tőlük anonim válaszokat a következő kérdésekre:
• Hogyan határozná meg a parfümpiac jelenlegi helyzetét?
• Milyen nagyobb változások mentek végbe a parfümszakmában Ön szerint az utóbbi két évben?
• Az utóbbi években piacra került parfümök közül Önnek melyek nyerték el leginkább a tetszését? Miért?
• Nevezzen meg három parfümöt, amelyeket szívesen viselt öt évvel ezelőtt! Hogyan jellemezné ezeket?
• Milyen jelenleg forgalomban lévő parfümöket visel szívesen ma? Hogyan jellemezné ezeket?
• Milyenek lesznek az Ön megítélése szerint a jövő parfümjei? Mit gondol, hogyan alakul majd a parfümpiac jövője?

A PARFÜMPIAC JELENLEGI HELYZETE ÉS ALAKULÁSÁNAK IRÁNYA

Rengeteg újonnan piacra kerülő, de egymástól nem sokban különböző termék 

Túlságosan bőséges a termékkínálat
A megkérdezett szakértők véleménye szerint a piac ma túlterhelt és túlburjánzó: az óriási termékválaszték azonban csak mennyiségi bőséget jelent, a minőség tekintetében a termékek egymást ismétlik, és nem sok újat hoznak. A gyártó cégektől kikerülő kreációknak rettentően kiélezett konkurenciaharcban kell megállniuk a helyüket a túltelített piacon, amit a megkérdezettek „forgalmi dugóhoz”, „harcmezőhöz” hasonlítottak. Az állandóan megújuló kínálat miatt a termékek csak nagyon rövid ideig kaphatóak, és máris kivonják őket a forgalomból. Volt olyan válaszadó is, aki emiatt egyenesen „parfümtemetőnek” minősítette napjaink piacát.

Egyre több új termék kerül piacra
Az utóbbi két évben minden eddiginél jobban felgyorsult az a folyamat, ami a parfümök valóságos inflációját okozza. Az újdonságok uralta parfümpiacon a nagy márkák is gyors egymásutánban hozzák ki újabb és újabb termékeiket. Ebben az óriási, rohanó versenyben azonban a piac egyre jobban banalizálódik, önmagát ismétli, mintha csak a hajdan volt nagy sikerek emlékéből akarna megélni, mintha még a legnagyobb márkákból is kiveszett volna az újítás szelleme.

Nincsenek markáns különbségek
Az évente piacra kerülő új termékek számának sosem látott növekedésével egyenes arányban csökken az egyes illatok eredetisége. Általánosságban azt mondhatjuk, hogy a forgalomban lévő parfümök között alig vannak jelentős különbségek, valódi minőségi eltérések. Az innovációk helyét átvette a „remake”. A gyártó cégek saját korábbi illataiknak újabb és újabb változatait állítják elő, vagy egymás termékeit másolják.

Tömegigényeket kielégítő és egyre nehezebben működő piac

Nehezednek a piaci feltételek
A parfümpiac a megkérdezettek véleménye szerint ma nem látszik túl ambiciózusnak: az irdatlan mennyiségű forgalomban lévő termék ellenére lényegében stagnál, nem mozdul, alig változik. A termékek forgalmazását a gyártók óriási parfümértékesítő láncokra bízzák, ahol a jelenlegi körülmények között elképesztően nehéz feladat akár csak 1%-os piaci részesedést is stabilizálni. A média szerepe a parfümpiaci tendenciák befolyásolásában minden eddiginél meghatározóbb lett.

A piac egyre erőteljesebben koncentrálódik
A korábban önálló cégek felvásárlásán keresztül a piaci szereplők száma egyre csökken, és a parfümpiac néhány nagy mamutcég kezében koncentrálódik. E rendkívül tőkeerős, vezető multicégek az üzleti élet meghatározó szereplőivé válnak.

Eltolódás a tömegtermékek irányába
A megkérdezett parfümipari szakemberek véleménye szerint a minőségi kvalitásait tekintve lefelé tendáló parfümpiacon egyre több a nagy tömegek igényeit kielégítő márka. A márkanév még luxuska-tegóriás, de maga a termék már nem. A tömegigények felé fordulás természetesen megmutatkozik a forgalmazásra kiválasztott elárusítóhelyek jellegében is, csakúgy, mint a vásárlás ösztönzésére használt marketingeszközökben. Az eladási versenyben mindenütt a mennyiség és az újdonság ereje dominál, a minőség háttérbe szorul.

Egy másik tendencia: visszatérés a luxustermékekhez

Tudatos törekvés a minőségre
A piac ellaposodásának általános jelensége nyomán az utóbbi időben kezd tudatosodni a piaci szereplőkben ennek a mélyrepülésnek a veszélye. Mintegy az alacsony színvonalú tömegtermelés ellenpólusaként piacra került néhány valóban igényes, szép illat, amelyekkel az alkotók visszatérést hirdetnek a tradicionális parfümkészítés mesés világába. Újra megjelent az igény a minőségi termékek gyártása, a kreativitás, a valódi, minőségi értelemben vett értékteremtés iránt. Szép kezdeményezések mutatnak a szakmai kvalitások felelevenítésének irányába: egyes termékek eredetiségre, önkifejezésére, igényességre törekedve születnek meg, nem puszta üzleti számítások rácsai közé szorítva.

Egyéni kollekciók a nagy parfümcégek kínálatában
Az alacsony színvonalú tömegtermékek sorozatgyártása mellett az óriási multicégek is törekszenek már arra, hogy kínálatukban megjelenítsenek néhány olyan terméket is, amelyek kiváló alapanyagaikkal, szép és igényes üvegükkel, ismert kreátoruk nevével fémjelezve megidézik a parfümipar egykori fényét, hírnevét. Ezek a luxuskategóriás illatok érzelemgazdag, igényes alkotások, amelyek valóban ritka és különleges élményeket fejeznek ki a parfümök nyelvén. A nagy márkák ezekkel az egyéni kollekcióként piacra kerülő termékekkel a parfümkészítés régi szellemét igyekeznek megidézni, s nem mellesleg próbálják helyreállítani és tovább építeni saját imázsukat. Visszanyúlnak a legjobb minőségű, klasszikus alapanyagokhoz, mégpedig úgy, hogy a fogyasztó számára az illatkompozícióban tisztán érezhetőek, egyértelműen felismerhetőek legyenek ezek.

A niche márkák térhódítása
A nagy márkák óriási dominanciája ellenére is egyre többet és többet hallatnak magukról az ún. niche márkák. Talán éppen az alacsony színvonalú tömegtermelés hatásai miatt tapasztalható az a kitüntetett figyelem, amely ezeket a valódi ritkaságnak számító „mesterparfümöket” övezi. A niche termékeket a vásárló a disztribútoroknak csak a nagy áruházláncokon kívüli, kicsi és zárt körén belül érheti el, ahol egészen bensőséges, személyes viszonyba kerülhet az illatokkal. Ezek a kivételes parfümök választ, megoldást, másik alternatívát jelentenek arra a frusztrációra, ami a személyességre vágyó vásárlót a tömegfogyasztás világában éri.

Bipolarizálódó piac: növekvő távolság a tömegtermékek és az egyre igényesebb luxustermékek világa között

A piac kétfelé szakadása
A bipolarizálódott parfümpiacon ma kétféle, egymástól markánsan különböző típusba sorolható piaci szereplő él együtt: a tömegtermékeket képviselő márkák és a minőségi igényeket kielégítő niche márkák. Ennek megfelelően a forgalomban lévő illatok egy része az éppen aktuális divathullámok és a jó eladhatóság szempontjainak figyelembevételével készült tömegtermék, amellyel a gyártók arra törekszenek, hogy folyamatosan felszínen tartsák, marketing szempontból a fogyasztó számára „jól látható” szereplővé tegyék a márkát. A termékek másik része pedig a parfümipar klasszikus hagyományait követő, igényes, elitista, a minőséget minden egyéb szempont fölé helyező kreáció, különleges illat, amelyet a vásárlók éppen azért szeretnek, mert megkülönbözteti őket a tömegektől. Aki ilyen illatot visel, annak biztosan nincs olyan érzése, mintha még számtalan klónja járna-kelne a világban.

Fokozódó igény a szegmentálódásra
Lehetséges, hogy a divatokat követő, megfizethető áron kínált tömegtermékek inkább a fiatal korosztály igényeinek kielégítését szolgáló kategóriájává válhat majd a parfümöknek. A niche márkák pedig a parfümmel szemben különleges, egyedi igényeket támasztók körében találják meg saját ügyfélkörüket. Jól látható, hogy egyes bátor és merész „kis márkák”, mint például a Serge Lutens, a L’ Artisan Parfumeur vagy az Annick Goutal biztos lábakon állnak a piacon. Fejlődésük szerényebb mértékű volt, de folyamatos. Lassan, de tudatosan alakították ki visszatérő ügyfeleik körét, valósággal levették a lábukról, meghódították a vásárlók egy bizonyos csoportját, mert fel merték vállalni, hogy alapvetően térjenek el a piac általános tendenciáitól, és elutasították azt az elvet, miszerint „olyan illatokat kell gyártani, ami mindenkinek tetszik”.

Gondolatok a forgalmazás jelenlegi helyzetével kapcsolatban
A piaci kínálat kétfelé szakadása, szegmentálódása természetesen számos kérdést vet fel a disztribúció jövőjével kapcsolatban is. Csak egynéhány megválaszolandó kérdés, felvetődő szempont a sok közül: Hogyan jelenik meg, milyen következményekkel jár a piac kétfelé szakadása a forgalmazás területén? Ha a nagy áruházláncok értékesítési pontjain egymástól merőben eltérő igényeket kielégítő parfümök kerülnek egymás mellé a polcokon, hogyan találhatja meg ebben a sokféleségben a vásárló a saját igényeinek megfelelő terméket? Hogyan juthatnak nagyobb szerephez az értékesítésben a niche parfümök, amelyek iránt egyre nagyobb érdeklődés mutatkozik? És valóban kell-e mereven ragaszkodni ahhoz, hogy mindenkinek el kell döntenie, melyik „táborba” tartozik: a populáris vagy a luxustermékeket vásárlók kategóriájába?

Kelemen Gréta
About Kelemen Gréta 53 Articles
"Kevesen ismerik az igazi Kelemen Gréta-t, de a legfontosabb két dolog, amit tudni kell, hogy az optimista és precíz, természetesen barátságos, szemlélődő és racionális, de kisebb dózisokban, és gyakran elkényeztetik a nem érzéketlen szokások is. Az optimizmusa azonban, amiért gyakran imádják. A barátok gyakran számítanak róla és romantikus természetükre a szükség idején. Persze senki sem tökéletes, és Bogdánnak számos hibája van. A tisztesség és az instabilitás hajlamos az úton járni, bár inkább személyes szinten, mint mások számára. Szerencsére a pontossága általában ott van, hogy enyhítse a fújásokat."

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*